Järjestin hiljattain hankkeeni puitteissa venetsialaisetkot nuorille yrittäjille. Väitän että jokaisessa yrittämiseen liittyvässä hankkeessa yhdeksi tavoitteeksi on kirjattu nuorten yrittäjien osallistaminen. Niin myös minulla. Miten tavoitat nuoret yrittäjät? Miten saat yrittäjyyden ilosanomaa levitettyä nuorille?

Aluksi pitää määritellä mitä nuori yrittäjä tarkoittaa. Hankkeeni alussa kävin keskustelua tarkoitetaanko nuorella yrittäjällä henkilöä, joka on toiminut yrittäjänä hetken aikaa vai iältään nuorta? Minulle se tässä kontekstissa tarkoittaa ensisijaisesti ikää. Asetin omalle tapahtumalle ikärajan 40 vuotta. Katselin mallia muista mutten löytänyt punaista linjaa. Esimerkiksi Nuorkauppakamarilla ikä on 18-40 vuotta, Suomen Yrittäjissä Nuori Yrittäjä on alle 36-vuotias ja Jytyn nuorisotoiminta on alle 37-vuotiaille.

Ikärajat herättävät keskustelua. Toisaalta on tärkeää, että eri sukupolvet kohtaavat – syntyy mentori–oppilassuhteita ja kokemusten jakamista. Kysymys ei ole ikärasismista. Päinvastoin. Silti uskon vahvasti, että nuorille yrittäjille tarvitaan myös omia verkostoitumisen paikkoja. Miksi ajattelen näin?

Ajatusmaailma yrittäjyydestä on muuttunut. Nuoret puhuvat avoimesti exit-strategioista ja yrityksen myymisestä – asioista, joista aiemmin vaiettiin. Moni miettii jo yrittäjä-uransa alussa, miten yritys pidetään myyntikunnossa. Yrittäjyys voidaan nähdä myös kokeiluna. Harrastus tai idea voi jalostua sivutoimiseksi yrittäjyydeksi, ilman elinikäistä sitoutumista. Se voi kasvaa päätyöksi – tai päättyä kokonaan. Tähän sivutoimiseen yrittäjyyteen tarvittaisiin nopeasti joustavuutta myös yhteiskunnalta. Tapahtumassa kohtasin yrittäjiä, joita en ollut nähnyt aiemmin "kaikkien yhteisissä" tilaisuuksissa. Keskustelu oli vilkkaita ja palaute oli suora. Nuoret kaipaavat myös omia juttuja ja tilaisuuksia kohdata. 

Eräs osallistuja sanoi lähtiessään: “Tulen aina, kun Minna kutsut.” Se oli paras mahdollinen palaute ja se ettei järjestäjän ikää kyseenalaistettu.

Minna Eloranta

Donetti