Jo vain virtaa Kalajoki!

Onnittelut meille! Kaupan ja kulttuurin yhdistäminen on onnistunut hyvin Kalajoella. Toukokuussa avatun Kauppakeskus Merran yläkertaan on nyt avattu kauan odotettu kulttuurikeskus. Kulttuurikeskuksessa on pääkirjasto, kahvila, näyttelytilaa, kulttuurisali, musiikkiopiston tilat, toimistotiloja, neuvotteluhuone ja pelihuone. Monipuolinen tarjonta saman katon alla. Täytyy kiittää Kalajoen kaupungin pitkäjänteistä työtä kulttuurikeskuksen eteen, sillä tällaisia kaupan ja kulttuurin yhdistäviä, näin onnistuneita, toteutuksia ei joka paikkakunnalla olekaan.

Kulttuurikeskus mahdollistaa entistä laajemman kulttuuritarjonnan: elokuvia, teatteria, stand upia, konsertteja, näyttelyitä, koulutuksia ja kaikki samoissa tiloissa. Lähellä kauppoja, liikkeitä, kahviloita, ravintoloita ja muita kaupan alan toimijoita. Tämä tarkoittaa hyviä synergiaetuja yrittäjille ja mukavampia käyttökokemuksia asiakkaille. Keskustaan on entistä mukavampi tulla viettämään aikaa. Kulttuuri vaikuttaa monella eri osa-alueella positiivisesti kaupungin houkuttelevuuteen.

Yrittäjille ja myyjille suunnattu Myynti-iltamat -koulutus järjestettiin tiistai-iltana uudessa kulttuurisalissa. Ilmoittautuneita oli yli 100 henkeä ja osallistujia yli kuntarajojen. Koulutus onnistui mainiosti kulttuurisalissa ja salin eteen pystyttiin kattamaan tarjoilut osallistujille ja he pystyivät verkostoitumaan. Tällaisille koulutuksille ja seminaareille Virta-Sali on myös ihanteellinen paikka. Lounaspaikkoja löytyy läheltä ja sali on riittävän iso suurillekin seminaareille.

Suomalainen taide ja kulttuuri ovat riippuvaisia julkisesta ja yksityisestä tuesta. Vaikka taiteesta puhuttaessa raha ei ole tärkein, niin tutkimusten mukaan kulttuuriin sijoitettu euro tulee moninkertaisena takaisin. Ja mikä tärkeää, kulttuuri ja taide vievät yhteiskuntaa eteenpäin.

Kirjasto on suomalaisten eniten käyttämä kulttuuripalvelu. Suomen kirjastoseuran mukaan vuonna 2017 Suomessa oli 853 yleistä kirjastoa, yhteensä 35 miljoona teosta ja kirjastot järjestivät 49 000 tapahtumaa. Kaikkeen tähän käytettiin 57 euroa per asukas. Tarkempia tietoja ja lukuja löytyy Suomen kirjastoseuran sivuilta. Kirjaston käyttäminen lisää yleistietoa, verbaalisia kykyjä ja toisten kulttuurien ymmärtämistä. Näiden arvoa ei voi laskea rahassa, vaan nämä vaikuttavat vuosikymmenten päähän.

Kulttuuri on tärkeässä asemassa kaupunkien vetovoiman lisäämisessä ja sillä voidaan vahvistaa paikkakunnan identiteettiä. En ihmettelisi, vaikka Kalajoelle päin tapahtuva kulttuurimatkailu lisääntyisi, kun lähipaikkakunnilta tullaan tutustumaan ja käyttämään uutta kulttuurikeskusta. Meillä on loistavia kulttuurin alan toimijoita ja toivon, että kulttuurikeskus inspiroi tekijöitä ja näin ollen lisää kulttuuritarjontaa. Lähikuntien kulttuuripäätöksiä seuratessa, olen iloinen, että Kalajoella panostetaan kulttuuriin ja ymmärretään sen arvo.

Mukavaa syksyä toivottaen,

Mari Palin / Kalajoen yrittäjät ry